התקנתם מעקה? מזל טוב! השאלה היא אם הוא עומד בתקן. חלק א

בכל בית, דירה ומבנה ניתן למצוא מעקות מעוצבים מחומרי גלם שונים. אם גם אתם התקנתם לאחרונה מעקה, מגיע לכם מזל טוב – אך נשאלת השאלה, האם המעקה עומד בתקן הישראלי המחייב. ראוי להדגיש כי מעקה נועד בראש ובראשונה לשמור על חיי אדם באמצעות מניעת נפילות בגרם המדרגות וממרפסות, לכן קיים תו תקן ישראלי שמספרו 1142 ויש לפעול לפיו.

ליקויים נפוצים בתכנון מעקות ובהתקנתם

דרישות התקן הישראלי למעקה כוללות הגדרות מדויקות לרווח הנדרש בין מוטות אנכיים, הגדרות לרכיבים אופקיים במעקה, לגובה המעקה מפני השטח, תקנות למעקה במדרגות ולמרפסות, מאפיינים למעקה בגגות ומיקום המעקה.

על פי תו תקן ישראלי שמספרו 1142, חייבים לתכנן מעקה ולהתקינו בגובה 90 ס"מ לפחות מפני המשטח עליו הוא מותקן. ראוי להדגיש כי גובה המעקה נמדד מתחילת פני המשטח ועד לחלק העליון של ידית האחיזה. עם זאת, ישנם הבדלים בין מדידת גובה מעקה במדרגות לבין גובה מעקה במרפסות ובגגות. כמו כן, במבנים בהם יש ילדים, תו התקן הישראלי מחייב לתכנן מעקות ולהתקינם בגובה 105 ס"מ, וזהו הגובה הנדרש גם למעקות בגגות ובמרפסות. אגב, בחדרי מדרגות פתוחים – בהם סכנת הנפילה של ילדים ומבוגרים גבוהה יותר – התקן הישראלי מחייב מעקה בגובה של לפחות 132 ס"מ.

במקרה בו מבצעים בדק בית או מעוניינים לקבל אישור לאכלוס מבנה, יש לעמוד בדרישות התקן. אם נמצא בבדיקה כי גובה המעקה אינו תואם את דרישות התקן הישראלי – יש לתקן את ליקוי הבנייה בהקדם. עם זאת, גם אם נמצא ליקוי בנייה בגובה המעקה, הדבר אינו גורם לירידה בערך הנכס, אך קיימת סכנה מוחשית לנפילת ילדים ו/או מבוגרים. לכן, חשוב לתקן את הבעיה במהירות ולדאוג לשלומם של הדיירים במבנה ולבטיחותם.

רווח בין המוטות של המעקה

כאמור, התקן הישראלי למעקות מחייב כי בין שני רכיבים המשמשים למעקה לא תוכלו להעביר חפץ או כדור שקוטרו שמונה ס"מ. רווח גדול מ- 8 ס"מ מהווה סכנה של ממש לשלומם של הילדים, לכן חשוב כי תבצעו בדיקה לאחר התקנת המעקה בביתכם, ואם התגלה ליקוי ברווח – עליכם לדרוש תיקון מהיר של הבעיה.

 

רוצים להתקין מעקה נירוסטה בבית? במשרד? או בבניין מגורים? צרו איתנו קשר עוד היום – 1-700-700-574