איך מפיקים נירוסטה?

מתכת היא שם כולל לחומרים שונים שהם למעשה יסודות כימיים. על ידי שילוב של כמה סוגים של מתכות, לעיתים עם הוספה מדודה של יסודות נוספים, מקבלים חומר חדש שנקרא סגסוגת. נירוסטה היא דוגמא לסגסוגת יוצאת מן הכלל, בעלת תכונות מיוחדות ומגוון רחב מאוד של שימושים. אין אדם שלא נתקל מדי יום ביומו בביתו או בסביבתו במוצרים חיוניים שעשויים מנירוסטה ולכן מעניין לדעת איך, בעצם, מפיקים נירוסטה.

חומרי גלם להפקת נירוסטה

לפני שניתן להבין איך מפיקים את הנירוסטה (שמכונה פעמים רבות גם בשם "פלדת אל חלד") יש להבין מהם למעשה החומרים המרכיבים אותה. פלדת האל חלד תכיל בדרך כלל ברזל המשולב עם ניקל, וכרום וכן ריכוז מסוים של פחמן, חנקן ויסודות נוספים בריכוזים קטנים. באמצעות שינויים בריכוזים של כל אחד מהמרכיבים הללו ניתן לייצר נירוסטה עם התכונות הרצויות. מכיוון שניתן לייצר מוצרים שונים כגון מעקות, סירים, חלקים לתעשיית הרכב, מכשירי ניתוח, סכו"ם, מוטות לתעשייה וכן מוצרים רבים אחרים, מתכננים מראש את שילוב החומרים לפי התכונות שבהן מעוניינים.

ראוי לציין שכל סוגי הנירוסטה מאופיינים בעמידות מרשימה מאוד בפני קורוזיה וחלודה, אך בכל זאת יש הבדלים בין סוגים שונים של התוצר הסופי. בין היתר ניתן ליצור למשל נירוסטה מחוזקת יותר, כזאת שעמידה יותר לחום, עם עמידות מוגברת ללחצים ועומסים וכן הלאה.

תהליך הפקת הנירוסטה

תהליך ההפקה של הנירוסטה מחייב את המפעל המחשל את הפלדה הייחודית הזאת להחזיק מלאי של כל חומרי הגלם השונים שהוזכרו לעיל. בהתאם לסוג המוצר המוגמר שבו מעוניינים ולפי התכונות הרצויות מתכננים את היחסים השונים של המרכיבים.

במפעל לעיבוד נירוסטה מתיכים את חומרי הגלם בתוך תנור תעשייתי, שם הם עוברים חימום למשך כעשר עד שתיים עשרה שעות. אחרי שלב זה ניתן לכאורה ליצוק את הפלדה הנוזלית לתבניות בכדי להעניק לה את הצורה הרצויה לפני שליחה למפעלי עיבוד למוצרים מוגמרים אולם לרוב ישנם צעדים נוספים שמקובל לעשות. לפני יצירת מטילים או גושים מעבירים את הנירוסטה סדרת תהליכים שנקראים חישול. תהליך החישול מבוסס על חימום וקירור לסירוגין בכדי להקנות עמידות משופרת ויכולת עמידה גבוהה יותר בפני עומסים.

רק לאחר שמקבלים את התכונות הרצויות ומוודאים שפלדת האל חלד הגיעה לאיכות הרצויה ניתן להעניק לה את הצורה הסופית לפני המשלוח ללקוחות הזקוקים לחומר גלם זה בתעשיית הרכב, הבניין, ייצור המוצרים לבית וכדומה. ללקוחות אלה נשלחת הנירוסטה בצורות שונות כגון מטילים, גושים, לוחות דקים וכדומה.